Wednesday, 10 April 2013

Pendekatan membaca


Pendekatan Pengalaman Bahasa
Ø  Melibatkan aktiviti belajar termasuk hubungan antara pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca
Ø  Guru merangsang pelajar mengenai perkara atau peristiwa
Ø  Berfokuskan pengalaman
Ø  Perbendaharaan kata dan pola ayat dibina sendiri oleh pelajar
Ø  Isi kandungan direfleksikan daripada pengalaman pelajar




Pendekatan membaca individu
Ø  Memberi peluang kepada pelajar membaca luas dan bebas berdasarkan buku dan majalah pelbagai tajuk
Ø  Prinsip pelaksanaan
1.       Pilihan kendiri
Pelajar boleh memilih sendiri bahan bacaan mereka. Contohnya, guru menyediakan bahan bacaan seperti buku cerita, majalah-majalah pelbagai tajuk untuk menarik minat pelajar. Kemudian pelajar memilih dan melaksanakan pembacaannya sendiri. Pihak sekolah boleh menyediakan buku-buku daripada pelbagai genre untuk pelajar berdasarkan minat dan kecenderungan mereka.
2.       Perbincangan antara guru dengan murid
Guru berbincang dengan murid berkenaan idea daripada buku dan implikasinya kepada kehidupan.
                Contoh: Program NILAM
Ø  Guru boleh membantu pemilihan bahan bacaan pelajar yang sama. Caranya, guru membahagikan pelajar mengikut kumpulan kecil. Dalam satu kumpulan boleh 3-4 orang ahli. Guru menyuruh pelajarnya berforum dan saling berkongsi idea berdasarkan bahan bacaan mereka tadi. Mereka boleh sama-sama memberi pandangan dan mengeluarkan bahan bacaan daripada buku dalam bentuk lisan.


Pendekatan Bahasa Bersepadu  berdasarkan Falsafah Bahasa Keseluruhan

Ø  Menekan pemerolehan bahasa kedua
Ø  Membina kekuatan linguistik pelajar
Ø  Menggabungkan bahasa dengan aspek lain(sains tulen/sains sosial)
Ø  Pembacaan bagi keseronokkan dan mendapatkan maklumat
Ø  Guru fokus kepada penyelesaian masalah

Pendekatan Membaca berasaskan bahan kesusasteraan
Ø  Puisi
Ø  Sastera daripada etnik lain
Guru boleh memilih cerita rakyat daripada pelbagai etnik di Malaysia. Guru mengedarkan teks sastera cerita rakyat kepada pelajar. Cerita rakyat ini kebiasaannya menarik minat pelajar untuk membacanya lebih-lebih lagi lagenda tentang sesuatu etnik yang kurang diketahui.
Contoh: KOMSAS
Pendekatan pembacaan lisan
Ø  Buku yang mengandungi bahasa yang mempunyai ciri pengulangan sesuai digunakan bagi bacaan lisan
Ø  Contoh: bacaan koral (Choral Speaking)
Pelajar terlibat dalam bacaan koral. Dengan penggunaan ungkapan yang sama berkali-kali, pembacaan mereka akan semakin baik.
-Drama
Guru juga boleh mengarahkan pelajar melakonkan watak dalam bahan sastera dengan menggunakan teks dalam karya tersebut.


Pendekatan pembacaan asas

kembangkan konsep latar belakang dan perbendaharaan kata sebelum ,membaca
mahir kemukakan soalan semasa membaca senyap untuk kenal pasti & hapuskan kekeliruan 
penegasan kepada kemahiran mendengar bahasa berbanding membaca lisan

Pendekatan Mengajar Bacaan Peringkat Awal
1.       Pendekatan Binaan (Sintetik)
a)      Kaedah abjad




Contoh:
                                                         i.            Baju= B+A+J+U= BA+JU
a)      Kaedah suku kata
b)      Kaedah fonik
1.       Pendekatan cerakinan
a)      Kaedah perkataan
Contoh: kad perkataan
a)      Kaedah ayat dan cerita


Pendekatan Bacaan Asas Pusat Perkembangan Kurikulum
Ø  Pendekatan gabungan bunyi kata
Ø  Pendekatan abjad dan suku kata





No comments:

Post a Comment